Stadsmuseum Geschiedkundige Vereniging Oudewater

Het Stadsmuseum Oudewater is gevestigd in het Stadhuis van Oudewater, voornamelijk op de zolder.

Tijdens openingstijden van het Stadsmuseum is het gehele Stadhuis toegankelijk ter bezichtiging, ook het Schilderij “De Moord van Oudewater”

Openingstijden:

Helaas is het museum gesloten i.v.m. de corona maatregelen tot nader order.
In principe zijn we straks weer iedere maand  het 1e weekend geopend.
Zaterdag en Zondag van 14.00 uur -17.00 uur.
Daarnaast zijn er openingen met Pasen en Pinksteren en bijzondere dagen zoals “Herdenking Oudewaterse moord”  en de “Open monumentendag” alsmede in de herfstvakantie.
Zodra  we weten wanneer het museum weer kan worden geopend zullen alle data en tijden hier worden weergegeven.

Locatie: In het stadhuis aan de Visbrug.
Tijdens de openingsuren van het Stadsmuseum is het gehele Stadhuis vrij toegankelijk voor bezichtiging.

Huidige Expositie

Gezondheidszorg door de eeuwen heen

Zoals gebruikelijk heeft de Geschiedkundige Vereniging Oudewater op de zolder van het Stadhuis een tentoonstelling ingericht. De aanleiding om een nieuwe tentoonstelling te gaan organiseren heeft als oorsprong het 50 jarig bestaan van Woon en Zorgcentrum “De Wulverhorst” in 2021.

Dit uitgangspunt was tevens een goede reden om de gezondheidszorg in Oudewater in een bredere context onder de loep te nemen, zowel als wat betreft in ouderdom als in diversiteit. Wat betreft de geschiedkundige achtergrond van de diverse zorginstellingen begint de tentoonstelling begin 16de eeuw. Wat dacht u o.a. van het Arm- of Sieckhuis, het Weeshuis, huisartsen en apothekers, het Sint Franciscus gesticht, de Schuylenburcht, het Ziekenhuis en uiteraard de Wulverhorst.

Naast veel fotomateriaal zijn er ook meerdere unieke objecten te zien. Denk aan de babyweegschaal van de zuigelingenzorg, het kistje van de Stadsdokter Van Praag en zijn weegschaal en diverse voorbeelden van medische instrumenten. Nieuw zijn ook twee maquettes van het Weeshuis en de Gasthuissteeg.

Dan zijn er nog twee kleine tentoonstellingen een over de Tweede Wereldoorlog in Oudewater en de permanente tentoonstelling over Oudewater en haar ontstaansgeschiedenis. Ook bij deze tentoonstellingen zijn relevante objecten te zien, zoals o.a. voedselbonnen, diverse documenten en een aparte vitrine ter nagedachtenis aan Johan Vierbergen., een verzetsheld. Wat betreft de historie van Oudewater : er zijn in de diverse vitrines unieke munten en gebruiksvoorwerpen te zien.

En is er naast de informatie in de vitrines en op de panelen een aanvullende audio-tour in ontwikkeling, die de bezoeker op de smartphone kan beluisteren.

Interessante tentoonstellingen die klaar staan, om u als bezoeker te kunnen ontvangen. Echter door de u bekende omstandigheden is regulier bezoek helaas nog niet mogelijk. Sinds begin december zijn na een grondige schoonmaakbeurt de vitrines en panelen tegen stof en beschadigingen met plastic folie ingepakt en wordt er regelmatig op de zolder van het stadhuis gecontroleerd op temperatuur, luchtbehandeling en mogelijke onregelmatigheden. Dit allemaal om, zodra de omstandigheden het weer toelaten de tentoonstelling voor uw bezoek vrij te geven.

klik op onderstaande afbeeldingen om ze te vergroten

Exposities uit het verleden

2014-2015 De Vestingwerken

2016-2017 De ijzeren eeuw

2018-2019 Roerige tijden

GESCHIEDKUNDIGE VERENIGING OUDEWATER

Secretariaat: Leeuweringerstraat 42  3421AD  Oudewater
www.geschiedkundigeverenigingoudewater.nl
E-mailadres: info@geschiedkundigeverenigingoudewater.nl

De Geschiedkundige Vereniging Oudewater bevordert de kennis en de belangstelling voor de geschiedenis van Oudewater en de aangrenzende dorpen en buurtschappen. De Vereniging organiseert (maandelijkse) lezingavonden, kleine en grote excursies. Ook geeft de Vereniging boeken en geschriften uit. De Vereniging verleent adviezen, beantwoordt vragen en werkt waar mogelijk ook samen met anderen aan het uitdragen van de interesse voor de Oudewaterse historie.

De QR-code wandeling in de binnenstad van Oudewater is hier een voorbeeld van. Dit project is een gezamenlijk initiatief van de Vereniging en het TIP.
De Vereniging heeft een bescheiden collectie geschiedkundig interessante boekwerken, beeldmateriaal en voorwerpen. De verzameling is opgebouwd uit giften, bruiklenen en (bodem)vondsten. En, natuurlijk, de Vereniging organiseert het Stadsmuseum Oudewater.

Voor alle activiteiten kan de Vereniging rekenen op de inzet van veel leden/ vrijwilligers.