Aart Zanen

Aart Zanen (14 juni 1896 te Ammerstol – 18 juli 1954 te Oudewater) was de zoon van Aart Zanen en Annigje Schoonderwoerd.

In 1924 begon Aart Zanen de ‘Eerste Oudewaterse Autobusdienst’ op de route Oudewater – Utrecht, samen met J. Jansen Pels. Jansen Pels was de geldschieter, Zanen deed het werk. Er was de nodige concurrentie, onder andere van Anthoon Stam, die dezelfde route vanaf Oudewater reed. Zanen vertrok vanaf stalhouderij Boere in de Kapellestraat, Stam vanaf IJsselveere. Maar ook in Montfoort was een busonderneming, Van Rossum, die op Utrecht reed.

Een busonderneming bracht de nodige risico’s met zich mee. De provincie gaf de vergunningen af, maar die waren vaak maar voor enkele maanden. Zanen deed goede zaken en dat veroorzaakte felle concurrentie. Bussen van Stam vertrokken zelfs later om kort voor de bussen van Zanen bij de haltes te kunnen stoppen en zo de passagiers weg te kapen. Bussen van Van Rossum haalden schoolkinderen uit Willeskop op en Van Rossum wilde een speciale busdienst openen vanuit Willeskop die aansloot op de kerkdiensten in Montfoort.

Omdat de bus over de zuidelijke IJsseldijk reed, werd deze dijk verbreed tot provinciale weg: een belangrijke wijziging in de lokale infrastructuur. In 1929 werd de weg verhard en werden enkele bochten uit de weg gehaald. Twee jaar later werden fietspaden langs de weg aangelegd.

Ondanks de concurrentie wist Zanen niet alleen zijn bedrijf uit te bouwen maar uiteindelijk zelfs de concurrenten uit te kopen. In 1938 verhuisde de familie naar een huis aan de Utrechtse straatweg, dat niet alleen als woning, maar ook als garage en kantine voor het personeel dienst deed.

In 1942 ontstond de VAGU door de verplichte samenwerking met de lijn op Gouda van de heer Blom. De firma ‘Blom en Zanen’ werd tot grote frustratie van Aart Zanen regelmatig aangeschreven als ‘Blom en Zonen’.

In 1987 ging de VAGU op in West-Nederland.